تبلیغات
مهر مادری - توصیه های تغذیه ای برای مادرانیکه وزن نرمال دارند
پیام بهداشتی
توصیه های تغذیه ای برای مادرانیکه وزن نرمال دارند

مادرعزیز ،

ایا می دانید كه:

تغذیه صحیح و مناسب به معنی بیشتر خوردن نیست. و خانمهای باردار و شیرده می توانند  بدون داشتن رژیم مخصوص و جداگانه ای مقدار بیشتری از غذای خانواده را نسبت به قبل از بارداری مصرف كنند.

خانانمهای باردار و شیرده باید مانند سایر افراد خانواده هر روزاز 4 گروه غذایی اصلی استفاده كنند. انچه كه در تغذیه خانم باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد.


گروههای اصلی غذایی :

1-گروه نان و غلات :

این گروه منبع عمده تامین انرژی مورد نیاز روزانه است و شامل انواع نان و ،برنج ،رشته ،گندم ،جو ،ذرت ... می باشد.

مقدار توصیه شده مواد غذایی این گروه برای خانمهای باردار و شیرده 11-7 سهم یا واحد در روز است.هر سهم معادل یك برش نان سنگك ، تافتون یا بربری به اندازه یك كف دست (حدود 10*10 سانتیمتر مربع یاحدود 30 گرم ) و یا نصف تا 4/3 لیوان غلات پخته شده مانند برنج یا ماكارونی       می باشد.

- گروه میوه ها و سبزی ها : الف – میوه ها :منبع عمده تامین ویتامین ها به ویژه وتامین های A، C ، و املاح معدنی و فیبر ، می باشد.انواع میوه شامل سیب ، انگور ، گیلاس است .خانمهای باردار باید از میوه های مختلف به طور متوسط4-3 سهم در روز استفاده كنند .هر سهم از میوه معادل یك عدد سیب یا پرتغال یا موز متوسطیا نصف لیوان كمپوت یا میوه پخته یا 3 عدد زردالو یا 2 قاشق غذاخوری میوه خشك (انواع برگه ها )یا 3/1 لیوان اب لیموی ترش یا 2/1 لیوان اب میوه می باشد .

ب سبزی ها :

شامل انواع سبزی های برگی ، هویج ،گوجه فرنگی، كدو ، سیب زمینی ، خیار، كلم، قارچ ،شلغم ، چغندر ،و انواع جوانه ها و... می باشد.

مقدار توصیه شده از سبزی ها برای خانمهای باردار و شیرده به طور متوسط 5-4 سهم در روز است.كه هر سهم معادل یك لیوان سبزی خام برگ دار یا سالادسبزیجات ( شامل گوجه فرنگی ،كاهو ، كلم ،فلفل دلمه ای سبز و ...)یا نصف لیوان سبزی های پخته می باشد.

این گروه منبع عمده تامین كلسیم ، فسفر ، پروتیین و ویتامین A، B2 می باشد كه برای رشد و استحكام دندانها و استخوانها ضروری است . مواد این گروه شامل شیر ، پنیر ،ماست ،بستنی و كشك و... می باشد .

در دوران بارداری و شیردهی مصرف حداقل        4-3سهم از مواد غذایی این گروه در روز توصیه    می شود.هر سهم معادل یك لیوان شیر یا یك لیوان ماست یا60- 45 گرم پنیر (معادل دو قوطی كبریت ) یا یك لیوان كشك یا یك لیوان و نیم  بستنی   می باشد .

4 گروه گوشت ، تخم مرغ، حبوبات ، و مغزها

این گروه منبع عمده تامین پروتیین و املاحی نظیر اهن و روی است . مواد این گروه شامل انواع گوشت سفید و قرمز ، ماهی ، دل ، جگر ، تخم مرغ ، عدس ، حبوبات مانند نخود و لو بیاو مغزها مثل پسته و بادام ، و گردو و ... می باشد.

 مقدار توصیه شده از مواد این گروه برای خانمهای باردار و  شیرده حدود 3 سهم در روز است . كه هر سهم معادل 60 گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ و یا نصف لیوان حبوبات خام یا نصف لیوان از مغزها می باشد

گروه متفرقه :

به غیر از گروههای غذایی اصلی ، یك گروه متفرقه نیز وجود دارد كه شامل انواع قند ها و چربیها مثل شیرینی ، كره ، خامه ،نمك ، شكلات، سس مایونز ،انواع مرباها نوشابه های گازدار ،ترشی ها و ... می باشد .

به طور كلی مصرف این گروه در حداقل مقدار توصیه   می شود .

توجه شود كه نمك مصرفی در پخت غذا و سر سفره حتما باید یددار باشد .

نكته مهم :

الگوی وزن گیری مهم هست . این افزایش وزن باید درطی 9 ماه بارداری به صورت كم كم و تدریجی باشد .

به طوریكه طی 3 ماه دوم و سوم در خانمهایی كه وزن طبیعی دارند به صورت زیر باید باشد .

منبع:راهنمای كشوری ویژه پزشكان وكارشناسان مامایی

میزان افزایش وزن باردار

بر حسب وزن ،قد ویا نمای توده بدنی .

وضعیت بدنی مادر

میزان افزایش وزن

افزایش وزن از هفته 13 بارداری به بعد

لاغر                  

18-5/12  كیلوگرم                

500 گرم

طبیعی

16-5/11     //           

400 گرم                                     

اضافه وزن             

5/11- 7       //          

300 گرم      

چاق

 9- 6          //            

 به صورت فردی تعیین می شود.



نویسنده : م منتظری | نظرات() | ایجاد مطلب:1389/10/2 در 16:03