تبلیغات
مهر مادری - سندرم پاهای خسته
پیام بهداشتی
سندرم پاهای خسته

این سندرم چیست و چرا به وجود می‌آید ؟


اگر احساس می‌كنید كه نیاز دارید مدام در تختخواب غلت بزنید، تا احساس خارش، مورمور شدن و سوزش در اعماق پای خود را آرام كنید، به احتمال قوی به سندرم پاهای خسته دچار شده‌اید. برخی محققان تخمین می‌زنند كه تا 20 درصد از زنان حامله در آخرین ماه‌های حاملگی خود با این مشكل مواجه می‌شوند، در حالی كه دیگران معتقدند این سندرم شیوع كم‌تری دارد.
معمولاً در زمان استراحت بیشتر با علائم این سندرم برخورد خواهید كرد، به خصوص دقیقاً پیش از زمان به خواب رفتن یا آنگاه كه به مدت طولانی نشسته باشید، مثلاً وقتی كه در سینما هستید و یا وقتی به مدت طولانی رانندگی كرده باشید. اغلب اوقات، این احساس را در پاهایتان خواهید داشت، ولی برخی زن‌ها در دست‌های خود نیز احساسی مشابه دارند.
تكان دادن مفاصل آرامشی سریع را در پی خواهد داشت، ولی متاسفانه تنها آرامشی موقت است. به محض اینكه بنشینید یا دراز بكشید این احساس بازخواهد گشت. پاهای خسته‌ی شما حتی ممكن است شما را از خواب بیدار كنند.
اگر این علائم شب‌های متوالی مزاحم خواب شما شوند، ممكن است با خستگی شدیدی مواجه شوید. خبر خوب آنكه اگر سندرم پاهای خسته‌ی شما در زمان حاملگی آغاز شده باشد، به احتمال زیاد دو تا چهار هفته پس از زایمان به كل ناپدید خواهد شد.
نظریه‌های متعددی در مورد علت ایجاد این سندرم در زنان حامله وجود دارد. كمبود آهن، كمبود فولات (ویتامین ب)، تغییرات هورمونی، و تغییرات جریان خون همگی عوامل محتمل ایجاد این سندرم هستند.
تحقیقات اخیر نشان داده است كه ممكن است این وضعیت در اثر نرسیدن آهن كافی به سلول‌های مغزی زنان پدید آید. به نظر می‌رسد كه برخی داروها، مثل آنتی‌هیستامین‌ها در داروهای مختلف سرماخوردگی و حساسیت، برای برخی افراد بدتر باشد. تقریباً نیمی از تمامی بیماران  در خانواده خود سابقه این وضعیت را داشته‌اند.


در برابر این بیماری چه می‌توان كرد ؟


گرچه داروهایی برای درمان این سندروم وجود دارد، اغلب آنها برای دوران حاملگی توصیه نمی‌شوند. در مقابل، از ماما یا دكتر خود بپرسید كه آیا می‌توانید از مكمل‌های آهن استفاده كنید یا نه. آهن برخی اوقات می‌تواند این سندروم را درمان نماید، حتی در زنانی كه به نظر نمی‌رسد دچار كمبود آهن باشند.
كشیدن پاها، ماساژ، استفاده از كیسه‌های آب سرد و گرم، حمام آب ولرم یا خنك، یا انجام نرمش‌های آرام‌كننده برای بعضی زنان مفید واقع می‌شود. از كافئین و آنتی‌هیستامین دوری كنید، زیرا می‌توانند موجب بدتر شدن علائم بیماری شوند.
در نهایت، از دراز كشیدن در تخت‌خواب برای كتاب‌خواندن یا تماشای تلوزیون پیش از خواب خودداری كنید، زیرا هرچه بیشتر ثابت دراز بكشید، علائم سندرم بدتر خواهد شد. در مقابل، تنها زمانی به تخت‌خواب بروید كه واقعاً برای خواب آماده‌اید.



نویسنده : م منتظری | نظرات() | ایجاد مطلب:1389/09/19 در 12:13