تبلیغات
مهر مادری - كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگی
پیام بهداشتی
كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگی
كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگی آیا اضطراب زیاد در دوران حاملگی طبیعی به شمار می رود؟ حاملگی از همه ما آدمهایی نگران می‌سازد و دلیلش این است كه شما زندگی تازه ای را در درون خود پرورش می‌دهید. كاملاً طبیعی است كه در مورد آنچه می‌خورید، می‌نوشید، فكر می‌كنید، احساس می‌كنید و انجام می‌دهید، نگران باشید. همچنین كاملاً طبیعی است كه نگران این باشید كه آیا نوزادتان سالم است، این فرد تازه وارد چگونه زندگی و روابط شما را تغییر خواهد داد و این كه آیا آمادگی مادر شدن را دارید یا خیر. اما چنانچه اضطراب تمام انرژی تان را می‌گیرد و به طور منظم در عملكرد زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌كند، زمان آن رسیده است كه روش بهتری را برای تعامل با آن پیدا كنید. به تدریج ترس های خود را با همسرتان در میان بگذارید، حتی اگر این ترس‌ها به او ارتباط دارند. این عمل می‌تواند سودمند باشد چون كه او نیز نگرانی های خود را دارد. آشكارا در مورد اضطراب خود صحبت كردن، می‌تواند به هر دوی شما كمك كند تا احساس بهتری داشته باشید. همچنین به دوستان و اعضای خانواده برای گرفتن حمایت رجوع كنید. دیگر زنان حامله می‌توانند منبع دیگری برای حمایت باشند زیرا آنها احتمالاً همان نگرانی های شما را تجربه می‌كنند. اگر بیش از اندازه مضطرب هستید یا دلیل خاصی برای نگران بودن در مورد سلامت نوزادتان دارید، نگرانی‌های خود را با پزشكتان در میان بگذارید. اگر پس از آن كه نگرانی های خود را مطرح كرده و از سلامت نوزادتان مطمئن گشته‌ایدهنوز اضطراب رهایتان نمی‌كند، در آن صورت مشاوره حرفه ای می‌تواند‌ كمكتان كند تا به عمق مشكل خود پی ببرید. در این لحظه در زندگیم استرس زیادی دارم. آیا این مسئله بر نوزادم تأثیر می‌گذارد؟ در حالی كه فشار روزمره بخشی از زندگی مدرن شده است، مقدار زیاد استرس مزمن می‌تواند احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزاد كم وزن را افزایش دهد. اگر به مراقبت كردن از دیگران یا تمام و كمال خود را وقف كار نمودن عادت كرده‌اید، خود را در اولیت قرار دادن ممكن است در نظرتان غیر طبیعی یا حتی خودخواهانه جلوه كند اما مراقبت از خود بخش ضروری مراقبت از نوزادتان محسوب می‌شود. كاستن استرس یا آموختن كنترل آن می‌تواند حاملگی سالم‌تری را در پی داشته باشد. چگونه می توانم آرامش خود را حفظ كنم؟ در زیر چندین روش برای كنترل استرس و كاستن اضطراب در محل كار و در خانه ذكر می شود: سعی كنید "نه" گفتن را یاد بگیرید. همین لحظه زمان مناسبی است كه این فكر را كه شما می‌توانید همه كارها را انجام دهید رها كنید. اگر نمی‌توانید این كار را بكنید، یاد بگیرید كه ایده های فوق زنانه خود را كنار بگذارید. تنها كارهایی را كه ضروری هستند انجام دهید و سعی كنید به درخواست كمك از دوستان و خویشاوندان تان عادت كنید. • كارهای تكراری روزمره را كمتر انجام دهید و به جای آن با خیالی راحت استراحت كنید یا كتاب بخوانید. • از مرخصی استعلاجی یا تعطیلات هر وقت كه امكان داشت، استفاده كنید. یك روز یا حتی یك بعد از ظهر استراحت در منزل به شما كمك خواهد كرد تا خستگی یك هفته سخت و دشوار از تن تان بیرون رود. • تمرین های مربوط به نتفس عمیق، یوگا یا حركات كششی را انجام دهید. • به طور مرتب ورزش خاصی را مثل شنا یا پیاده روی انجام دهید. • تمام سعی خود را بكنید كه رژیم غذایی سالم و متعادلی را داشته باشید تا بتوانید انرژی جسمانی و عاطفی مورد نیازتان را تأمین كنید. • زود به رختخواب بروید. بدن شما بیشتر از حد معمول كار می‌كند تا بتواند غذای نوزاد در حال رشدتان را تأمین كند. بنابراین باید به اندازه كافی بخوابید. • « بمباران اطلاعات » را محدود كنید. خواندن كتاب های مربوط به حاملگی، گشتن در وب سایت های مربوط به حاملگی و گوش دادن به قصه حاملگی دوستانتان كار خوبی است اما سعی نكنید همه چیزهای ترسناك را كه ممكن است در دوران حاملگی رخ دهند با تمام جزئیات مطالعه كنید. در عوض، بر این كه هم اكنون چه احساسی دارید و چه چیزی برای شما رخ می دهد، تمركز كنید. • به یك گروه حمایت‌گر بپیوندید (یا خودتان چنین گروهی را درست كنید). اگر دارید با یك وضعیت دشوار كنار می‌آیید، سپری كردن ساعاتی با كسانی كه همان شرایط شما را دارند می‌تواند از فشاری كه متحمل می‌شوید، بكاهد. زنان بسیاری شبكه‌های آن‌لاین حمایت گر را درست می‌كنند. از سایت ما استفاده كنید تا با زنان حامله ای كه با همین مسائل درگیر هستد ارتباط برقرار كنید. • اگر تحت استرس غیر معمولی قرار دارید یا احساس می كنید در نقطه جدایی از همسرتان قرار دارید، از پزشكتان بخواهید شما را به یك درمانگر ارجاع دهد. درمانگر می‌تواند بهتر ارزیابی كند كه اضطراب شما چقدر رشد كرده است و چه باید بكنید تا حالتان بهتر شود. كمك گرفتن در طی دوران حاملگی از شما و نوزادتان در برابر خطرات غیر ضروری محافظت كرده و احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی پس زایمانی را كاهش می‌دهد.


نویسنده : م منتظری | نظرات() | ایجاد مطلب:1389/09/4 در 13:11