تبلیغات
مهر مادری - چه زمانی نباید در دوران حاملگی ورزش كرد؟
پیام بهداشتی
چه زمانی نباید در دوران حاملگی ورزش كرد؟

در دوران حاملگی، در چه شرایطی نباید ورزش كنم؟

در برخی شرایط، ورزش كردن در دوران حاملگی ممنوع می شود تا از سلامتی مادر، كودك یا هر دوی آنها محافظت شود. قبل از آغاز، ادامه یا تغییر برنامه ورزشی خود نظر پزشك یا ماما را جویا شوید. در صورتی كه یكی از موارد زیر در مورد شما صدق می كند، باید مراقبت بیشتری به عمل آورید و ممكن است به شما توصیه شود كه در دوران حاملگی ورزش نكنید:

  • - در صورتی كه دچار فشار خون بسیار بالا هستید.
  • - در صورتی كه كیسه آب شما خیلی زود پاره شده است (كه این عارضه تحت عنوان PROM شناخته می شود).
  • - اگر قبلا، سابقه زایمان زودرس داشته اید، یا می دانید كه این بار در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارید.
  • - اگر به عارضه نارسایی دهانه رحم دچار شده اید.
  • - اگر خونریزی واژینال مداوم در سه ماهه دوم و سوم دارید.
  • - اگر جنین درون شكم شما نسبت به سن حاملگی ، خیلی كوچك است یا محدودیت رشد داخل رحمی دارد. در این حالت، جنین خیلی آهسته رشد می كند و احتمالا منجر به كم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد خواهد شد.
  • - اگر دجار عارضه عارضه جفت سرراهی (پلاسنتا پرویا) هستید، كه به معنای پایین بودن محل جفت (پس از هفته بیستم) می باشد.
  • - اگر دچار بیماریهای قلبی هستید.

اگر نگرانیهایی پیرامون حاملگی شما وجود دارد، با پزشك خود مشورت كنید تا دقیقا به شما بگوید كه كدام تمرینها یا ورزشها برای شما ممنوع است. با این حال، ممكن است شما باز هم مجاز به انجام برخی ورزشهای محدود باشید، مانند برنامه های تمرینی برای تقویت عضلات بازو یا پیاده روی.

آیا علائم خطری وجود دارند كه با مشاهده آنها، باید ورزش را متوقف كنم؟

اگر در حین تمرین، هر یك از موارد زیر را مشاهده كردید، سرعت تمرین خود را به آرامی كم كرده و سپس فعالیت خود را به كلی متوقف كنید و با پزشك یا مامای خود تماس بگیرید:

  • - درد
  • - سرگیجه
  • - تنگی نفسی
  • - غش یا ضعف
  • - خونریزی از واژن
  • - سختی در راه رفتن
  • - درد در ناحیه پشت و كمر یا لگن
  • - انقباضات عضلانی
  • - توقف غیرمعمول حركات جنین (البته در نظر داشته باشید كه معمولا در حین ورزش كردن شما، جنین بسیار آرام و ساكت خواهد بود).

همچنین در صورتی كه ضربان قلب شما در هنگام استراحت بسیار بالا باشد، باید برنامه ورزشی خود را متوقف كرده و با پزشك یا مامای خود تماس بگیرید.

اگر هنگام بالا رفتن از پله یا ایستادن بر روی یك پا، در ناحیه استخوان شرمگاهی (در جلوی لگن) احساس درد كردید، ممكن است دچار عارضه ای به نام نقص عملكرد مفصل لگنی (یا SPD) شده باشید. با پزشك یا مامای خود صحبت كنید، زیرا باید از وارد آوردن فشار بر مفصل خود در هنگام ورزش و حتی زایمان، خودداری كنید. از پزشك خود بخواهید تا شما را به یك فیزیوتراپ (كه در زمینه زنان تخصص داشته باشد) معرفی كند و او به شما خواهد گفت كه چگونه در دوران حاملگی با این عوارض كنار بیایید.




نویسنده : م منتظری | نظرات() | ایجاد مطلب:1389/08/15 در 12:05